Szkolenie dla zawodowców we Włoszech

Dwoje nauczycieli przedmiotów zawodowych z naszej szkoły, p. Justyna Kostecka i p. Aleksander Szajek wyjechali w sierpniu 2021 r.  na Sycylię do Palermo, aby uczestniczyć w dwutygodniowym szkoleniu „Teaching geodesy and electrical subjects - training for teachers with CAD elements & flipped teaching”

Szkolenie związane było z realizacją w naszej szkole projektu “SMART Szkolenia Motywacja Aktywność Rozwój Trwałość” (2019 -1- PL01-KA101-064786) w ramach programu Erasmus+ Edukacja szkolna, akcja Mobilność kadry edukacji szkolnej.

Organizacją przyjmującą naszych zawodowców i organizującą szkolenie była firma Enso Group Ltd z Wielkiej Brytanii. Językiem szkolenia był język angielski. Tematyka zajęć obejmowała podstawową wiedzę o użytkowaniu i zastosowaniach programu AutoCAD oraz metodyke jego nauczania z wykorzystaniem flipped teaching (metody „odwróconej” klasy). Prowadząca p. Swati Chougule, mieszkająca w Szkocji,  w przystępny sposób przekazała swoją wiedzę i doświadczenie zawodowe w zakresie projektowania komputerowego, dając przy tym przykład prowadzenia lekcji z uczniami. Jej życzliwość i pomoc w każdym napotykanym problemie oraz elastyczne godziny zajęć pozwalały na skuteczne przyswajanie materiału. Możliwe było przy tym wzajemne poznanie się i rozmowa nie tylko na tematy związane z kursem, przez co nieraz wydłużał się czas tych spotkań, a ostatecznie i tak go brakowało.

Nauczyciele dowiedzieli się jak wygląda interfejs programu CAD i jak się po nim poruszać. Nauczyli się rysować figury geometryczne, obiekty liniowe, krzywe, okręgi, łuki i elipsy, obiekty wielosegmentowe, tworzyć rysunki korzystając ze współrzędnych bezwzględnych i względnych,  generować bloki i szablony obiektów,  nadawać i zmieniać atrybuty, tworzyć nowe style tekstów, tabel, wydruków i ich szablonów,  wymiarować, skalować i obracać  obiekty,  tworzyć warstwy,  wykorzystywać polilinię do rysowania i kreskowania, modyfikować i edytować obiekty. Zdobyli także umiejętności dotyczące podstaw modelowania przestrzennego, poruszania się w przestrzeni trójwymiarowej,  tworzenia widoków przestrzennych i planarnych, modelowania bryłowego,  transformacji obiektów 2D w bryły,  przekręcania i przesuwania brył,  edycji obiektów 3D,  definiowania widoków perspektywicznych, orbitowania obiektów trójwymiarowych, tworzenia i ustawiania rzutni,  tworzenia świateł i definiowania scen.

Zdobytą wiedzę z zakresu rysunku technicznego zdobytą wiedzę będą mogli wykorzystać na dwóch płaszczyznach: w bezpośrednim nauczaniu podstaw wykorzystania oprogramowania do tworzenia projektów i wizualizacji obiektów, oraz pośrednio do przygotowania zajęć o podstawach aksonometrii i wymiarowania. W ten sposób z perspektywy nauczyciela zoptymalizowane zostaną zarówno przygotowanie materiałów dydaktyczne jak i zróżnicowanie środków nauczania przedmiotu. 

Dzięki dwutygodniowemu pobytowi można było bez pośpiechu odkrywać piękno miasta i okolicznej przyrody, poznawać ludzi, smakować lokalnej kuchni. Nauczyciele odwiedzili miasteczka Monreale, Cefalu, Taorminę, plażę w Mondello. „Zdobyli” także Etnę. Podziw budziła ilość zabytków i ich różnorodność stylistyczna. Na Sycylii można zobaczyć budynki arabskie, normańskie i nowożytne, ale też spotkać pozostałości starożytnych dziejów wyspy. Niezwykłe jest połączenie krajobrazów: morskiego, zurbanizowanego i górskiego, szczególnie widziane z licznych punktów widokowych i szlaków turystycznych. Życzliwość Sycylijczyków pozwoliła na lepsze poznanie tamtejszej kultury, pomimo bariery językowej. Wieczorne spotkania w ulicznych barach i restauracjach tworzą niesamowity klimat miast i miasteczek, wzbogacony dodatkowo wydarzeniami kulturalnymi. Nie sposób przejść obojętnie wobec miejscowej kuchni, której specjalnościami są przyrządzane na wiele sposobów owoce morza i wyjątkowe tylko dla Sycylii słodycze.

Justyna Kostecka i Aleksander Szajek

Relacja z działań projektowych jest dostępna na profilu projektu na Facebook’u:

https://www.facebook.com/Erasmus-in-ZSP-Ko%C5%9Bcian-102318007829761/?ref=pages_you_manage

powrót Drukuj