Psycholog
Godziny pracy psychologa szkolnego w roku szkolnym 2024/2025
Godziny pracy psychologa w szkole
Wtorek 8:00 – 14:00
Środa 8:00 – 10:00
Czwartek 8:00 – 16:00; 16:00 – 17:00 godzina dostępności
Piątek 8:00 – 14:00
Gabinet psychologa znajduje się w piwnicy koło sali 06
Rola psychologa w szkole
Poniższe rozporządzenie określa jakie zadania należą do psychologa w szkole:
"Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach."
Obszar i zakres działań psychologa w szkole:
diagnoza możliwości ucznia, ich indywidualnych potrzeb, mocnych stron i predyspozycji;
diagnoza sytuacji wpływających na niepowodzenia szkolne oraz negatywne zachowania ucznia;
indywidualne rozmowy z uczniami i rodzicami (wspierające, rozładowujące, motywujące, dotyczące zarządzania stresem i emocjami, itp.;
udzielanie pomocy w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
prowadzenie działań profilaktycznych;
prowadzenie mediacji koleżeńskich – rozwiązywanie konfliktów wśród uczniów;
doradztwo w zakresie wyboru dalszej zawodowej drogi;
organizacja warsztatów psychoedukacyjnych;
współpraca z rodzicami w zakresie działań wychowawczych;
współpraca z nauczycielami i wychowawcami;
współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Ośrodkiem Pomocy Społecznej;
Dodatkowymi aktami prawnymi regulującymi działania psychologa w szkole są szkolne regulacje wewnętrzne.
Praca psychologa jest wielopłaszczyznowa dotyczy czterech grup: uczniów, rodziców, nauczycieli oraz kadry niepedagogicznej. Działania psychologa powinny prowadzić do budowania dobrych relacji w szkole.
Działania psychologa w zależności od wskazanej grupy:
Uczniowie mogą przyjść do psychologa z każdym problemem, aby wspólne spróbować znaleźć rozwiązanie. Uczeń może przyjść porozmawiać, kiedy czuje taką potrzebę, w sytuacji gdy np.: boryka się z trudnościami szkolnymi, ma problem w kontaktach z rówieśnikami, nauczycielami oraz rodzicami. Wsparcia psychologa należy również oczekiwać, gdy sytuacja rodzinna lub szkolna sprawia, że uczeń nie czuje się bezpiecznie oraz wpływa ona na jakość jego funkcjonowania.
Nauczyciele mogą oczekiwać pomocy mediacyjnej między nimi a uczniami. Psycholog pomaga nauczycielowi zrozumieć ucznia, dzieli się wiedzą z zakresu różnych form pracy z uczniem oraz konsultuje trudności ucznia wprowadzając różne rozwiązania danego problemu.
Rodzice mogą liczyć na wsparcie psychologa, oczekiwać pomocy z zakresu funkcji wychowawczych. Psycholog pomoże zrozumieć perspektywę dziecka/nastolatka, gdy ten zauważa negatywną zmianę w zachowaniu swojego dziecka.