Praktyki ekonomistów na Politechnice Poznańskiej
W dniach od 8 do 12 maja 2017 roku uczniowie klasy III Technikum, uczący się w zawodzie technik ekonomista, uczestniczyli w praktykach zawodowych odbywających się na Politechnice Poznańskiej. Zajęcia zostały zorganizowane w ramach projektu „Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska” realizowanego w zakresie Priorytetu IX Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Działanie 9.2). Prekursorem obecnego projektu był wcześniejszy o nazwie „Czas zawodowców – wielkopolskie kształcenie zawodowe”.
Laboratoria, w których udział biorą nasi uczniowie, są efektem wielu lat pracy nad poprawą dostępu uczniów do praktyk zawodowych. Pozakonkursowy projekt „Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska” będzie realizowany do końca 2022 roku przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego oraz Politechnikę Poznańską we współpracy z zainteresowanymi samorządami, pracodawcami i szkołami kształcącymi zawodowo z terenu Wielkopolski. Jednym z podstawowych celów tego regionalnego przedsięwzięcia jest trwała odbudowa systemu kształcenia zawodowego oraz rozszerzanie, ułatwianie i umacnianie relacji pomiędzy szkołami i pracodawcami.
Laboratoria oferują pięciodniowe zajęcia specjalistyczne w dwunastu zawodach, między którymi są również technik ekonomista i technik organizacji reklamy.
Zajęcia specjalistyczne w laboratoriach, w których udział wzięli nasi uczniowie, miały na celu stworzenie rzeczywistych warunków występujących w zakładzie pracy wzbogaconych o możliwość pełnego zapoznania się z najnowocześniejszym sprzętem. Przyświecało im połączenie dwóch najważniejszych aspektów praktyk – kontaktu z wyposażeniem wykorzystywanym w firmach oraz systemem ośmiogodzinnej pracy w warunkach symulowanego przedsiębiorstwa. Przed przystąpieniem do pierwszych zajęć specjalistycznych uczniowie zostali poddani diagnozie posiadanych kompetencji, w tym ocenie swoich umiejętności, w których zbadaniu posłużyły przeprowadzone przez prowadzących testy - na wejściu i wyjściu.
Zajęcia prowadzone były w dwóch modułach - „Handel” oraz „Kadry i płace”. Poprzedziło je szkolenie BHP, zapoznanie się z regulaminem laboratorium oraz z samym Systemem Zawodowcy. W ramach pierwszego modułu uczniowie wybierali rodzaj prowadzonej działalności, opracowywali logo zakładanych przez siebie firm, ustalali ich nazwy, przeprowadzali formalności związane z założeniem własnej firmy, dokonywali analizy SWOT, przygotowywali biznesplany i prezentowali je, zajmowali się zakładaniem adresu elektronicznego w programie Nova i wysłaniem z niego e-maili, a także zakładaniem kartotek dla kontrahentów. W ramach modułu „Kadry i płace” uczniowie przeprowadzali proces rekrutacji, wypełniali dokumenty związane z zatrudnieniem, zgłaszali pracownika do systemu ciągu tygodnia wykonywali młodzi ekonomiści.
Zajęcia umożliwiły zweryfikowanie ich wiedzy i umiejętności. Dały również możliwość oceny każdego przez prowadzącego zajęcia.
Po zakończeniu praktyk w laboratoriach uczniowie otrzymali certyfikat ich ukończenia, w którym uwzględniony został zakres podniesionych umiejętności.
Opiekunowie: Beata Witiuk i Joanna Federowicz - Woźniak