Praktyka zawodowa ekonomistek w Poznaniu

W dniach od 28 listopada do 2 grudnia 2016 roku uczennice klasy IV TE uczestniczyły w praktykach zawodowych odbywających się na Politechnice Poznańskiej. Zajęcia zostały zorganizowane w ramach projektu „Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska” realizowanego w zakresie Priorytetu IX Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Działanie 9.2).
Laboratoria, w których odbywały się praktyki zawodowe, powstały w ramach projektu „Czas zawodowców – wielkopolskie kształcenie zawodowe”. Kontynuując go, powołano do życia „Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska”, pokłosiem którego w najbliższym czasie będzie modernizacja i doposażenie laboratoriów w najnowocześniejszy sprzęt.

Laboratoria to efekt wielu lat pracy nad poprawą dostępu uczniów do praktyk zawodowych. Ten innowacyjny pomysł ma swoje korzenie w koncepcjach tworzonych w ramach Akceleratora Wiedzy Technicznej obejmujących także doświadczenia ze współpracy z Central Ostrobothnia University of Applied Sciences w Finlandii. Pozakonkursowy projekt „Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska” będzie realizowany do końca 2022 roku przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego oraz Politechnikę Poznańską we współpracy z zainteresowanymi samorządami, pracodawcami i szkołami kształcącymi zawodowo z terenu województwa wielkopolskiego. Celem tego regionalnego przedsięwzięcia jest trwała odbudowa systemu kształcenia zawodowego w Wielkopolsce oraz rozszerzanie i umacnianie relacji pomiędzy szkołami i pracodawcami przez, m. in. włączanie pracodawców w proces doradzania uczniom wyboru kierunków rozwoju zawodowego, trafniejsze dopasowanie ofert staży do umiejętności i kompetencji uczniów przy wykorzystaniu Systemu Zawodowcy, czy też wsparcie szkół i pracodawców w procesie komunikacji z lokalnymi instytucjami rynku pracy.
Całkowita wartość projektu wynosi 63 500 000,00 zł, w tym kwota dofinansowania z UE (Europejski Fundusz Społeczny - 85%, tj. 53 975 000,00 zł, w tym środki budżetu państwa - 5%). Pozostałą kwotę, będącą 10% wartości projektu,  stanowią środki z budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
W projekcie rozwijane są działania, które zostały zainicjowane w latach  2012- 2015 w „Czasie zawodowców – wielkopolskim kształceniu zawodowym”. Przyczynkiem do kontynuacji tych działań jest sukces poprzedniej inicjatywy wyróżnionej przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju tytułem „Najlepsza inwestycja w człowieka” w ramach konkursu „Dobre praktyki EFS 2014”. Laboratoria oferują 40 - godzinne zajęcia specjalistyczne w dwunastu zawodach, między którymi są również technik ekonomista i technik organizacji reklamy.
Zajęcia specjalistyczne w laboratoriach, w których udział wzięli nasi uczniowie, miały na celu stworzenie rzeczywistych warunków pracy wzbogaconych o możliwość pełnego zapoznania się z najnowocześniejszym sprzętem.  Było to połączenie dwóch najważniejszych elementów praktyki – kontaktu z wyposażeniem wykorzystywanym w firmach oraz systemem ośmiogodzinnej pracy w warunkach symulowanego przedsiębiorstwa. Podczas tegorocznych zajęć specjalistycznych uczniowie zostali poddani diagnozie kompetencji, w tym ocenie swoich umiejętności, w zbadaniu których posłużyły przeprowadzone przez prowadzących testy - na wejściu i wyjściu. Zajęcia prowadzone były w dwóch modułach - „Handel” i „Kadry i płace”. Uczniowie opracowywali logo zakładanych przez siebie firm, ustalali ich nazwy, przeprowadzali formalności związane z założeniem własnej działalności gospodarczej, dokonywali analizy SWOT, przygotowywali biznesplan, zajmowali się zakładaniem adresu elektronicznego w programie Enova i wysłaniem z niego e-maili. W ramach modułu „Kadry i płace” uczniowie przeprowadzali proces rekrutacji, podpisywali umowy o pracę, zgłaszali pracownika do systemu ubezpieczeń społecznych, obliczali podatki i konfigurowali składniki listy płac. To tylko niewielki wycinek z tego, nad czym w ciągu tygodnia pracowali uczniowie.
Zajęcia  umożliwiły zweryfikowanie wiedzy na temat posiadanych przez nich umiejętności i kompetencji. Dały również możliwość oceny każdego ucznia przez prowadzącego zajęcia. Po zakończeniu praktyk w laboratoriach uczniowie otrzymali certyfikat ukończenia, w którym uwzględniony został zakres podniesionych umiejętności.
Opiekunowie: Beata Witiuk i Joanna Federowicz - Woźniak

powrót Drukuj