Lekcja historii w muzeum Brama Poznania

   Uczniowie klas 2 TE, 2 TGG, 1 kw i 2 TB wzbogacili swoją wiedzę  o początkach państwa polskiego i jego ponad tysiącletniej historii dzięki wizycie w unikalnym muzeum Brama Poznania, znajdującym się na Ostrowie Tumskim w pobliżu Bazyliki Archikatedralnej św. Piotra i Pawła w Poznaniu.
 Wizyta w stolicy Wielkopolski rozpoczęła się od zwiedzenia katedry, będącej najstarszym polskim kościołem, miejscem pochówku pierwszych władców Polski i przypuszczalnym miejscem Chrztu Mieszka I.
Następnie młodzież udała się do muzeum, które zrobiło na niej ogromne wrażenie  ze  względu na nowatorski sposób ukazania muzealnictwa. Brama Poznania, to nie tradycyjne muzeum historyczne oferujące zwiedzającym ekspozycje reliktów przeszłości, lecz dynamiczna instytucja kultury, która dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technik multimedialnych wprowadza w ciekawy sposób w świat  naszej historii i tradycji.
Uczniowie, zaopatrzeni w multimedialne przewodniki, poruszali się indywidualnie  po poszczególnych salach ekspozycyjnych, dostosowując tempo zwiedzania  do własnych zainteresowań. Dodatkowe informacje o jakimś wydarzeniu przywoływane były  bowiem za pomocą specjalnych przycisków umieszczonych  przy danym eksponacie.
Symbolicznym przewodnikiem po wszystkich salach ekspozycyjnych Bramy Poznania było światło, które rozszczepiało się na różne kolory – wizytówki każdej sali i synonimy danego okresu w historii Ostrowa Tumskiego.
Wędrówka po muzeum rozpoczęła się od sali GRÓD, w której początek opowieści o Ostrowie Tumskim zbiega się z początkami historii państwa polskiego. Różnobarwne światło to zwiastun wielu możliwości i obiecującego początku. Sala GRÓD prezentuje pierwsze lata funkcjonowania wspólnoty na Ostrowie. Pokazuje, jak historyczni mieszkańcy, poddani Mieszka, potrafili się zorganizować i jaki był efekt ich wspólnej pracy. To przede wszystkim potężna inwestycja – budowa grodu na poznańskiej wyspie.
Następny etap zwiedzania to sala WODY, gdzie światło przenika przez wodę, która symbolicznie związana jest z decyzją Mieszka I  o chrzcie w roku 966, będącym przełomową chwilą w dziejach naszego kraju - momentem wielkiej przemiany  i zanurzenia się w nową kulturę i cywilizację.
Kolejny etap zwiedzania - to sala ZŁOTO. Promienie wyłaniające się z wody rozświetlają złoto – symbol świetności i rozkwitu. Jego blask podkreśla i uwidacznia to, co cenne. W tej sali prezentowano historię usytuowaną pomiędzy dwoma symbolicznymi punktami: Złotym Wiekiem, czyli okresem rozkwitu kultury humanistycznej w Polsce i na Ostrowie Tumskim, a Złotą Kaplicą, pomnikiem pierwszych władców Polski, który w okresie zaborów stał się znakiem tożsamości, przywiązania do własnych wartości i tradycji.
Ostatnim etapem zwiedzania była sala WITRAŻ, prezentująca najbliższy wszystkim okres, wiek XX. Był to czas różnych dramatycznych wydarzeń, które można było dostrzec dzięki światłu przechodzącemu przez witraże.
Burzliwe losy Ostrowa Tumskiego, przedstawione za pomocą licznych multimediów, wieńczyła charakterystyczna dla Bramy Poznania sala projekcyjna. Film wyświetlany na ścianach tunelu, układającego się w formę falującej wstęgi, opowiadał o obecnych wyzwaniach i nowych możliwościach. Wprowadzał  w XXI wiek.
Można powiedzieć, że odwiedzenie takiego muzeum jak Brama Poznania spełniło cel edukacyjny.
Dziś, w przededniu 1050 rocznicy Chrztu Polski ważne wydaje się zwrócenie uwagi młodzieży na historię i dziedzictwo naszego narodu, gdyż pamięć o przeszłości łączy się nierozerwalnie z budowaniem przyszłości.
Po niekonwencjonalnej lekcji historii przyszedł czas na odrobinę relaksu podczas seansu filmowego w kinie.
Opiekę nad młodzieżą sprawowały Małgorzata Jaśniak i Beata Nowacka.

 

powrót Drukuj